Liczymy się dla edukacji po raz trzeci!

Liczymy się dla edukacji po raz trzeci!

W dniach 4–6 października 2024 roku we Wrocławiu odbyła się trzecia edycja konferencji „Liczymy się dla edukacji”, zorganizowana przez Wrocławski Park Technologiczny oraz Fundację Pro Mathematica w ramach inicjatywy Projektujemy Przyszłość. Wydarzenie zgromadziło ponad 300 uczestników i ponad 40 prelegentów, stając się prawdziwą platformą do rozmów o przyszłości edukacji oraz o tym, kto powinien się z nią liczyć.

Co działo się na konferencji?

Pierwszy dzień konferencji poświęcono dyskusji na temat roli biznesu w edukacji oraz przyszłości szkolnictwa w dobie dynamicznego rozwoju technologii, w tym sztucznej inteligencji. Główną prelegentką była Jowita Michalska, która mówiła o kluczowych wyzwaniach dla edukacji w nadchodzących latach. W ramach tematycznych bloków dyskusyjnych swoją wiedzą dzielili się przedstawiciele takich firm jak Google, Intel oraz Wikimedia Polska, podkreślając konieczność wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w polskich szkołach.

Jak szkoły widzą współpracę z biznesem?

Podczas konferencji miała miejsce premiera raportu opracowanego przez Odpowiedzialni za przyszłość, poświęconego temu, jak dyrektorzy szkół postrzegają współpracę z biznesem. Współczesna edukacja stoi przed niezwykle ważnym zadaniem – przygotowaniem młodych ludzi do życia w świecie pełnym dynamicznych zmian. Aby szkoły mogły skutecznie kształcić uczniów gotowych na wyzwania przyszłości, muszą otwierać się na współpracę z różnorodnymi społecznościami – w tym z biznesem. Raport prezentuje wyniki ogólnopolskiego badania opinii przeprowadzonego wśród dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem było zbadanie postaw, doświadczeń i oczekiwań wobec współpracy z sektorem biznesu. Zidentyfikowano bariery, z jakimi szkoły spotykają się przy nawiązywaniu relacji w tym obszarze, a także określono, w jakim stopniu firmy mogą przyczynić się do rozwoju edukacji.

Zwycięzcy konkursu „Plan dla edukacji”

Podczas tegorocznej konferencji ogłoszono wyniki konkursu „Plan dla edukacji”, w którym nagrodzono osoby i instytucje za wybitne inicjatywy wspierające rozwój edukacji w Polsce. Konkurs miał na celu wyróżnienie projektów przyczyniających się do poprawy jakości nauczania oraz wspierania nowoczesnych kompetencji wśród uczniów. Poniżej przedstawiamy laureatów w poszczególnych kategoriach:

  1. Biznes i edukacja
    • Nagrodzona: Iwona Łyczkowska
    • Projekt: Zaangażowanie w projekt „Skills for Innovation”
    • Uzasadnienie: Za zaangażowanie i aktywne wykorzystywanie możliwości, jakie biznes oferuje edukacji.
  2. Edukacja dla przyszłości
    • Nagrodzone: Maria Rutkowska i Zuzanna Kassner
    • Projekt: „MyCas9 – Zaraź się pasją”
    • Uzasadnienie: Za zaangażowanie w oddolną budowę świadomości roli edukacji dla społeczeństwa, samorządności i gospodarki wśród młodych ludzi.
  3. Kondycja psychiczna
    • Nagrodzona: Fundacja Uniwersytet Dzieci, Aneta Perczak
    • Projekt: Program na godziny wychowawcze „Ja w świecie emocji”
    • Uzasadnienie: Za wyjątkową inicjatywę wspierającą nauczycieli i poprawę kondycji psychicznej uczniów.
  4. Szkoła jako przyjazna przestrzeń
    • Nagrodzona: Wioletta Matusiak
    • Projekt: „Mobilna Strefa Ciszy”
    • Uzasadnienie: Za szczególną troskę o dobrostan uczniów w momentach, gdy w szkole dzieje się coś dla nich trudnego.
  5. Kompetencje przyszłości
    • Nagrodzone: Natalia Glinka, Karolina Dryńska
    • Projekt: „Zakodowana kraina przygód Zosi – małej nauczycielki – Międzynarodowy Projekt STEAM”
    • Uzasadnienie: Za rozwijanie z troską kompetencji STEAM, kreatywności i współpracy u najmłodszych uczniów i uczennic.
  6. Oceny, egzaminy, zestawienia
    • Nagrodzona: Monika Wójcik
    • Projekt: „(d)ocenianie śródroczne”
    • Uzasadnienie: Za wspieranie poprawy sposobu postrzegania znaczenia ocen przez uczniów i rodziców.
  7. Podstawa programowa
    • Nagrodzona: Katarzyna Pelc
    • Projekt: „Norwidowski StartUp Interdyscyplinarności”
    • Uzasadnienie: Za szczególne promowanie współpracy multidyscyplinarnej nauczycieli.
  8. Rodzice i szkoła
    • Nagrodzona: Patrycja Janekankit
    • Projekt: „STEAMowa Szkoła z Piernika”
    • Uzasadnienie: Za łączenie uczniów, nauczycieli i rodziców we wspólnym projekcie, wzmacniając relacje oraz umiejętności komunikacji i współpracy.
  9. Rozwój i wspieranie talentów
    • Nagrodzone: Nowe ZPT, Magdalena Foltyniak
    • Projekt: „Nowe ZPT”
    • Uzasadnienie: Za pokazywanie, jak kreatywność i interdyscyplinarne rozumienie świata wspiera proces uczenia się uczniów oraz jak wspierać nauczycieli w takim nauczaniu.
  10. Środowisko edukacyjne
    • Nagrodzona: Aleksandra Frątczak-Patecka, Edutrips.pl
    • Projekt: Edutrips.pl
    • Uzasadnienie: Za integrację środowiska edukacyjnego i promowanie współpracy różnorodnych podmiotów, które je tworzą.

Wszystkie nagrodzone projekty pokazują, jak innowacyjne podejścia mogą kształtować przyszłość edukacji w Polsce, promując zaangażowanie, współpracę i nowoczesne kompetencje wśród uczniów oraz nauczycieli.

Dalsze dyskusje

Drugi i trzeci dzień konferencji skupiły się na praktycznych aspektach funkcjonowania szkoły. Omawiano tematy takie jak podstawa programowa, relacje między rodzicami a szkołą oraz kondycja psychiczna uczniów. Wśród prelegentów znaleźli się znani eksperci z dziedziny edukacji, m.in. prof. Jacek Pyżalski oraz Katarzyna Nabrdalik z Teach for Poland. W trakcie debat podejmowano kluczowe tematy, m.in. oceny, egzaminy oraz wspieranie talentów uczniów.

Dla biznesu o edukacji

4 października, pierwszego dnia wydarzenia, odbyła się konferencja Odpowiedzialni za przyszłość, będąca wydarzeniem towarzyszącym III Konferencji „Liczymy się dla edukacji”. Było to spotkanie dedykowane przedstawicielom biznesu związanym z obszarami zrównoważonego rozwoju, ESG i CSR. Wystąpienia ekspertów zaproszonych na konferencyjną scenę dostarczyły praktycznej wiedzy i różnorodnych perspektyw na wyzwania i szanse, jakie stoją dziś przed biznesem. Ważnym punktem programu była premiera II edycji raportu „Odpowiedzialni za przyszłość: Społeczna odpowiedzialność biznesu w dobie ESG”, analizującego, jak biznes ocenia rolę odpowiedzialności społecznej i edukacji. Raport przedstawia wyniki badań, studia przypadków oraz wywiady z liderami ze środowiska biznesowego.

Konferencja „Liczymy się dla edukacji” po raz kolejny stała się platformą wymiany wiedzy i doświadczeń, skupiającą się na realnych problemach i wyzwaniach współczesnej edukacji. Jej celem jest budowanie mostów między szkołą a biznesem z myślą o lepszej przyszłości dla kolejnych pokoleń uczniów.

Więcej na: www.liczymysiedlaedukacji.pl

7 października 2024

Udostępnij