Logotyp Projektujemy Przyszłość. Edukacja

Projekt realizowany przez

Logotyp WPT
Logotyp Fundacja Pro Mathematica

News

News2021-08-16T11:49:14+02:00

Jak rozwijać kreatywność w klasie?

Oktawia Gorzeńska, Artur Krawczyk Rzeczywistość, w której żyjemy i którą tworzymy wymaga od nas mierzenia się z nowymi wyzwaniami oraz poszukiwania nieszablonowych, niespotykanych wcześniej rozwiązań. Oznacza to, że temat kreatywności i tworzenie warunków do jej rozwijania, także w szkole, powinien być jednym z priorytetów. Czym jest kreatywność? Ważne, abyśmy na początku zdefiniowali, czym rzeczona kreatywność jest i jak ją rozumieć. Przytoczymy definicję, która naszym zdaniem dobrze oddaje is ...

5 grudnia 2022|

Posłuchajcie VI odcinka podcastu „Kompetencje – jak to robić?”

Już jest kolejny odcinek cyklu podcastów "Kompetencje - jak to zrobić?"! W szóstym odcinku  Oktawia Gorzeńska wraz z Arturem Krawczykiem, rozmawiają o tym, jak trendy rządzące współczesnym światem wpływają na edukację.  Podstawą do dyskusji ekspertów je opublikowany we wrześniu 2020 przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Cooperation and Development – OECD) raport pt. “Czym są trendy kształtujące edukację”? (ang. What is Trends Shaping Education?). Jego au ...

29 listopada 2022|

Rozwiązywanie problemów jako kompetencja przyszłości

Kompetencja rozwiązywania problemów to zdolność do identyfikowania pojawiających się problemów oraz wyzwań, a także dla nich rozwiązań z wykorzystaniem dostępnych środków i narzędzi. Według raportu OECD z 2010, jest to zdolność jednostki do angażowania się w procesy poznawcze w celu zrozumienia i rozwiązania sytuacji problemowych, w których metoda rozwiązania nie jest od razu oczywista. Jak to robić, od czego zacząć? W codziennej pracy z uczniami warto wykorzystać model nazywany PBL (ang. Probl ...

28 listopada 2022|

Webinar „Różne światy w jednym miejscu, czyli o współpracy w szkole” już 30 XI!

Szkoła to bez wątpienia miejsce, w którym spotykają się różne światy. Nauczyciele, rodzice, kadra zarządzająca, osoby wspierające edukację i wreszcie, a nawet przede wszystkim uczniowie. Czy receptą na udaną miksturę z potencjałów tych środowisk może być współpraca? Jak ją rozwijać? Jak w tym wszystkim na pierwszym miejscu stawiać dzieci, uczniów – ich potrzeby, talenty i współpracę? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć w trakcie spotkania online z cyklu #edukacjajestwazna, które odbędz ...

22 listopada 2022|

Głębokie uczenie się jako warunek rozwoju kompetencji

Jędrzej Witkowski Kompetencja to zdolność do podejmowania określonych działań, czyli zastosowania w praktyce tego, czego wcześniej się nauczyliśmy w innych kontekstach. Kluczowe słowa w definicji kompetencji to praktyka (zastosowanie w życiu) oraz transfer, czyli zdolność zastosowania jakiejś kompetencji w innym kontekście niż ten, w którym ją nabyliśmy. Przykładowo chodzi więc o umiejętność krytycznej analizy felietonu publicystycznego, choć umiejętność tę nabywaliśmy analizując źródła history ...

21 listopada 2022|

Empatia jako kompetencja przyszłości

Jędrzej Witkowski W ostatnich latach coraz więcej mówimy o empatii. Często jednak mylimy ją z sympatią lub współczuciem dla innych. Empatia tymczasem jest czymś innym, to zdolność rozpoznawania, współodczuwania emocji odczuwanych przez inne osoby i podejmowania działań na tej podstawie. Nie chodzi więc o życzliwość, pocieszanie ani zamartwianie się z inną osobą, ale zrozumienie co ona czuje i odnalezienie w sobie podobnych emocji. Empatią zajmowała się m.in. Brene Brown, która w swojej książce ...

14 listopada 2022|

Sprawczość i podmiotowość jako podstawa kompetencji przyszłości

Jędrzej Witkowski W naukach pedagogicznych wiele mówi się o podmiotowości ucznia w procesie uczenia się. Już od pierwszych lat studiów studenci pedagogiki dowiadują się, że w toku uczenia się młody człowiek nie może być przedmiotem (nauczanym przez nauczyciela), ale podmiotem zdobywającym wiedzę w sytuacji edukacyjnej, którą tworzy nauczyciel. Takie rozumienie, świetnie ugruntowane w aktualnej wiedzy o uczeniu się i działaniu ludzkiego mózgu, oznacza, że jako nauczyciele powinniśmy uczynić budo ...

7 listopada 2022|

Metody i sposoby na rozwój kompetencji w szkole [BAZA MATERIAŁÓW | Część III]

Przygotowaliśmy dla Was kolejną część zestawienia materiałów przydatnych w planowaniu i realizacji zajęć szkolnych, których celem jest rozwój kompetencji uczniów w praktyce szkolnej. Zachęcamy Was do podawania ich dalej, ale też korzystania np. z pierwszej części naszej bazy! CZYTAJ WIĘCEJ > Zalecenia Rady Europy w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie CZYTAJ WIĘCEJ > Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego ...

3 listopada 2022|

Interdyscyplinarna praca projektowa na lekcjach – po co, jak i co?

Weź udział w spotkaniu we Wrocławiu! Zapraszamy do udziału w warsztacie „Interdyscyplinarna praca projektowa na lekcjach - po co, jak i co?”, który odbędzie stacjonarnie się już 10 listopada 2022 o godzinie 17:00 we Wrocławiu. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, jednak liczba miejsc jest ograniczona, dlatego wymagana jest wcześniejsza rejestracja. Warsztat będzie okazją do wymiany myśli, refleksji i przydatnych w codziennej pracy w szkole praktyk. Jego uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć inte ...

27 października 2022|

Edukacja oparta na kompetencjach

Jędrzej Witkowski Edukacja oparta na kompetencjach (ang. competency-based education) to rozwijające się od ponad dziesięciu lat w USA nowe podejście do pracy szkół, które narodziło się w odpowiedzi na rozczarowanie funkcjonowaniem klasycznych szkół realizujących podstawę programową, w ramach systemu klasowo-lekcyjnego kończącego się egzaminem zewnętrznym. Czy i w jakim zakresie możemy wykorzystać inspiracje płynące z tego ruchu w Polsce? Czym jest edukacja oparta na kompetencjach? Tradycyjna sz ...

25 października 2022|
Przejdź do góry