
Marcin Szala: Po co nam edukacja?
Marcin Szala zaprasza do przemyślenia celu edukacji w świecie, w którym zmiana nie jest już liniowa, lecz wykładnicza. Obejrzyj jego wystąpienie z naszej konferencji i zobacz, jak projektować szkolne doświadczenia, które przygotują młodych do nieznanej przyszłości.
Najważniejsze tezy wystąpienia
-
Szkoła ma kształtować świat, nie tylko reagować. „To nasza odpowiedzialność, żeby kształtować ten świat poprzez wpływ na szkołę.”
-
Zasady ponad zakazy. Debata o smartfonach to „papierkiem lakmusowym” większego problemu: po co nam edukacja i jaki „ukryty program” szkoły codziennie przekazujemy.
-
Zmiana się zmieniła. Od klimatu po AI – tempo transformacji jest wykładnicze. Nie mamy szklanej kuli, więc nie wystarczy „uczyć pod znaną przyszłość”.
-
Czego uczymy vs. jak uczymy. Napięcie między treścią a metodą nie jest przeszkodą – to konstrukcyjny element dobrze zaprojektowanej szkoły (jak „wiszący stół”, który działa dzięki napięciom).
-
Prosta matryca 4ׄwiem / nie wiem”:
-
Wiem, że wiem (świadomość kompetencji i komunikowanie ich).
-
Wiem, że nie wiem (pokora, mapowanie luk i źródeł).
-
Nie wiem, że wiem (niedoceniane zasoby – np. empatia; automatyzmy jak „higiena cyfrowa”).
-
Nie wiem, że nie wiem (uprzedzenia, ślepe plamki, pokora wobec nieprzewidywalności).
-
-
Ukryty program szkoły decyduje bardziej niż podstawa. Czy uczymy „obchodzić zakazy”, czy wspólnie ustalamy zasady i rozliczamy się z ich przestrzegania?
Dlaczego warto obejrzeć?
-
Dostajesz ramę decyzyjną do projektowania lekcji, wychowania i „szkolnych zasad”.
-
Zobaczysz, jak przełożyć napięcie „co” vs. „jak” na przewagę szkoły, a nie barierę.
-
Konkret: matryca 4ׄwiem/nie wiem” do pracy z klasą, radą pedagogiczną i rodzicami.
Wystąpienie zaczyna się w 53 minucie nagrania.
6 listopada 2025
