Jak dyrektorzy szkół postrzegają współpracę z biznesem?

Jak dyrektorzy szkół postrzegają współpracę z biznesem?

Współczesna edukacja stoi przed wieloma wyzwaniami, a jednym z kluczowych jest lepsze dostosowanie procesu kształcenia do realiów rynku pracy. Współpraca szkół z biznesem może być kluczowym elementem tego procesu, jednak dane pokazują, że podejście dyrektorów szkół do tego zagadnienia jest zróżnicowane.

Z raportu „Jak dyrektorzy szkół współpracują z biznesem?” wynika, że 67% szkół nie współpracuje z biznesem. Wiele z nich wskazuje na bariery, takie jak brak wiedzy o możliwościach nawiązania współpracy (83%) czy niskie zainteresowanie firm współpracą ze szkołami (48%).

Zupełnie inna sytuacja występuje w szkołach zawodowych, gdzie 89% placówek aktywnie współpracuje z biznesem. Wynika to zarówno z potrzeby organizowania praktyk zawodowych, jak i wymogów prawnych. W szkołach ogólnokształcących współpraca z biznesem jest rzadziej spotykana – podejmuje ją jedynie 23% placówek.

Badanie wykazało również, że lokalizacja ma ogromny wpływ na poziom współpracy szkół z firmami. Szkoły w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców) najczęściej nawiązują współpracę (46%), natomiast szkoły na wsi najrzadziej (24%). Może to wynikać z braku dostępnych partnerów biznesowych w rejonach wiejskich oraz silniejszych powiązań społecznych w mniejszych miejscowościach.

Czy biznes powinien angażować się w edukację?
63% dyrektorów uważa, że biznes powinien wziąć współodpowiedzialność za kształt polskiej edukacji, a 78% oczekuje nawiązywania partnerskich relacji między firmami a szkołami. Dyrektorzy wskazują, że biznes może wspierać edukację m.in. poprzez organizację praktyk i staży, fundowanie stypendiów dla uczniów, sponsorowanie konkursów oraz udział w inicjatywach społecznych.

Raport pokazuje też, że w wielu przypadkach dyrektorzy szkół nie wiedzą, jak zainteresować firmy współpracą. 76% szkół pozyskujących partnerów biznesowych robi to dzięki aktywnej roli dyrektora lub wicedyrektora, co wskazuje na kluczową rolę lidera w nawiązywaniu współpracy między szkołą a sektorem prywatnym.

Pełen raport zawiera szczegółowe analizy dotyczące współpracy szkół z biznesem, barier na tej drodze oraz najlepszych praktyk i rekomendacji dla edukacji oraz sektora prywatnego.

📊 Pobierz pełen raport i sprawdź:
✅ Jak często szkoły angażują się we współpracę z firmami?
✅ Jakie są największe bariery w nawiązywaniu tych relacji?
✅ Czy szkoły ogólnokształcące i zawodowe różnią się pod tym względem?
✅ Jakie formy współpracy są najbardziej pożądane?
✅ Jakie korzyści dla uczniów, szkół i przedsiębiorstw może przynieść taka współpraca?

🔎 Raport prezentuje wyniki ogólnopolskiego badania opinii dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – menedżerów dużych i często złożonych organizacji, którzy mogą realnie wpływać na przyszłość edukacji

13 lutego 2025

Udostępnij