Jak tworzyć środowisko służące rozwijaniu kompetencji w klasie?
Nowy rok szkolny to czas kreślenia różnorodnych planów na najbliższe miesiące. Przydatne mogą być w nim praktyki i metody pracy pokazujące, w jaki sposób warto przygotować się do nowego roku szkolnego, na co zwrócić uwagę i jak od pierwszego dnia w szkole, tworzyć środowisko służące rozwijaniu kompetencji w klasie.
Mniej znaczy więcej
Rozpoczynając przygotowania do nowego roku szkolnego, warto wyznaczyć sobie jeden konkretny dzień, określić dokładnie czas, który przeznaczymy na przygotowania do powrotu do szkoły i którego będziemy się trzymać. Wtedy odpowiadamy na e-maile, które zapewne czekają na nas w skrzynce, np. potwierdzając swój udział w pracach zespołów przedmiotowych.
Warto w tym czasie zastanowić się, jakie działania chcemy rozwijać, a z których aktywności zrezygnować, dokonać swego rodzaju przeglądu – inwentaryzacji prowadzonych przez nas działań, spojrzeć do podstawy programowej i zastanowić się, jak ograniczyć korzystanie z podręcznika.
Na początek integracja
Integracja zespołu klasowego to bardzo istotny etap w pracy nauczyciela (nie tylko wychowawcy). Jest to pierwszy krok, który pomoże nam poznać naszych uczniów, gdy rozpoczynamy pracę z nową klasą, ale też, wtedy gdy wracamy do pracy ze znaną już grupą po wakacjach — reintegracja ma ogromne znaczenie!
Metod integrujących zespół jest mnóstwo. Warto przejrzeć zasoby Internetu i wybrać dwie lub trzy, które wykorzystamy podczas pierwszych powakacyjnych zajęć. Sprawdzi się korzystanie z możliwie prostych metod, które nie będą od nas wymagały długotrwałych przygotowań i pozwolą na szybkie „przełamanie lodów” w klasie. Dobrymi przykładami „zabaw” integrujących są np. BINGO czy szybka randka.
Czas na metody angażujące
Szykując się do pracy w nowym roku szkolnym, warto poszukać również inspiracji dotyczących metod dydaktycznych nadających się do wykorzystania w codziennej pracy. Można zacząć np. od przeglądu blogów prowadzonych przez nauczycieli i osoby związane z edukacją. Warto sięgnąć do zasobów publikowanych przez instytucje wspierające środowisko nauczycielek i nauczycieli, których nie brakuje. Są to na przykład Centrum Edukacji Obywatelskiej czy Projekt Zmiana.
Przydatne może być też opracowanie wartościowych źródeł inspiracji, z których będziemy korzystać podczas całego roku szkolnego. Dobrze sprawdzającym się narzędziem, pozwalającym na stworzenie takiego uporządkowanego portfolio jest darmowa aplikacja Wakelet.
Współpraca to podstawa!
Ważne, abyśmy przygotowując się do nowego roku szkolnego, pamiętali o tym, że dobra współpraca i możliwość dzielenia się przemyśleniami i doświadczeniami, a czasem możliwość szczerej rozmowy z drugą osobą, to sytuacje, które mogą nam bardzo pomóc w codziennej pracy. W rzeczywistości szkolnej często będąc w biegu pomiędzy pokojem nauczycielskim a salą lekcyjną, czy też pełniąc dyżur na korytarzu podczas przerwy, trudno nam znaleźć choćby chwilę na kontakt z innymi nauczycielami czy kimś z zespołu obsługi szkoły. Warto zatem odpowiednio wcześniej zastanowić się z kim z naszego szkolnego otoczenia chcielibyśmy mieć większy kontakt, z kim chcielibyśmy „zderzać” nasze pomysły na działanie czy też u kogo szukać wsparcia, którego każdy z nas czasem potrzebuje.
Współpraca z gronem pedagogicznym to ważna kwestia. Równie istotne jest jednak rozejrzenie się poza nim, zastanowienie się nad tym, w jaki sposób możemy współpracować z rodzicami, samorządem uczniowskim, a także organizacjami zewnętrznymi, otwartymi na współpracę ze szkołą. Rozważ przygotowanie sobie listy osób i grup, z którymi chcemy/będziemy współpracować w najbliższych miesiącach.
Chyba nikogo nie należy przekonywać, że wspomniane w tytule środowisko służące rozwijaniu kompetencji powinno być przyjazne, nastawione na współpracę, rozwiązywanie problemów i włączanie. Co więcej, to właśnie takie środowisko pozwala nam zadbać o nasz własny dobrostan i ułatwia zatroszczenie się o równowagę pomiędzy naszą pracą a życiem prywatnym.
26 sierpnia 2022