Odłóżmy własne interesy na bok i działajmy dla edukacji

Odłóżmy własne interesy na bok i działajmy dla edukacji

Rozmowa z Agnieszką Pałys, Prezes Fundacji Pro Mathematica, Dyrektor Pionu Prawnego i Organizacyjnego we Wrocławskim Parku Technologicznym

Ubiegłoroczna konferencja, budowa pierwszej w Polsce bazy dla podmiotów zaangażowanych w zmianę edukacji, opracowanie strategii dla edukacji. Wiele z aktywności podejmowanych w ramach inicjatywy Projektujemy przyszłość. Edukacja odbywa się pod hasłem Liczymy się z edukacją. Co ono oznacza?

Agnieszka Pałys: Hasło „Liczymy się z edukacją” odznacza dla nas to, że nadajemy edukacji jej zasłużoną ważność. Zauważamy, i zachęcamy do tego innych, że jest ona ważnym elementem naszego życia, który warunkuje, jak będzie wyglądać przyszłość każdego z nas. Edukacja jest krytycznym podchodzeniem do różnych zjawisk, które nas otaczają, a liczenie się z nią to pamiętanie, że towarzyszy nam ona przez całe życie, nawet jeżeli wydaje nam się, że kwestie z nią związane już nas nie dotyczą – np. nie mamy dzieci, albo nasze dzieci już są duże i szkolne doświadczenia mają za sobą. Całe nasze życie obraca się jednak wokół edukacji. Nigdy nie powinniśmy zapominać o jej wartości, nie powinniśmy jej marginalizować. To właśnie dlatego Wrocławski Park Technologiczny i Fundacja Pro Mathematica zaangażowały się w inicjatywę Projektujemy przyszłość. Edukacja. Pokazujemy, że edukacja ma bardzo duże znaczenie i tak naprawdę jest kwestią kluczową do tego, żebyśmy zapewnili sobie spokojne, szczęśliwe życie.

Jak przekłada się to na działania podejmowane w ramach Projektujemy przyszłość. Edukacja?

Naszym zdaniem musimy zacząć od zebrania wszystkich środowisk związanych z edukacją oraz wszystkich jej interesariuszy po to, by pokazać, jak wielu osób, jak wielu grup społecznych ona dotyczy oraz jak wielu z nas powinno się troszczyć o jej jakość i przyszłość. Środowisk, które powinny angażować się w zmianę edukacji jest wiele – to nie tylko nauczyciele, rodzice, uczniowie. To też biznes, NGO i tak naprawdę całe społeczeństwo.  Między innymi do tego dążymy w ramach naszych działań.

Bardzo istotne jest też dla nas gromadzenie w jednym miejscu tych wszystkich dobrych działań, które już są podejmowane wokół edukacji i w edukacji. Dziś są one mocno rozproszone, a my, zamiast szeroko sięgać po różnorodne inspiracje z własnego podwórka, często zapatrujemy się w przykłady zagraniczne, czerpiemy jedynie od kilku konkretnych osób, które działają w edukacji. Wkraczając w świat edukacji spotkaliśmy wiele osób z różnych inicjatyw, środowisk, miejsc, które robią dla niej niezwykle wiele. Ich rozproszenie, brak wspólnej „tuby” komunikacyjnej, sprawia, że wiele inicjatyw, choć są niezwykle ważne, dobre, cenne nie przekłada się na to, że edukacja jest postrzegana jako ogólnie ważny społecznie temat.

Naszym głównym działaniem jest dziś integrowanie tych środowisk, bez ingerencji w ich niezależność. Chcemy sprawić, że temat społecznej roli edukacji wybrzmi naprawdę mocno, pokazać każdej małej grupie działającej na jej rzecz,  że nie jest sama, a osobom, które chcą zmieniać szkolną rzeczywistość, że inspiracji, pomysłów i przykładów na to, co można zrobić, można szukać wokół siebie.

WPT i Fundacja Pro Mathematica  nie są bezpośrednio związane z edukacją, mimo to mocno zaangażowały się w jej zmianę.

Tak, i w pewien sposób postrzegamy to jako naszą zaletę. Jesteśmy spoza środowiska szkolnego –  na edukację patrzymy z perspektywy pracodawcy, rodzica, NGO. Wspólne, zintegrowane działania środowisk mających różne perspektywy spojrzenia na edukację są gwarantem sukcesu. Musimy odłożyć na bok własne interesy i wspólnie, globalnie działać dla edukacji – tylko tak obudzimy społeczną świadomość jej roli. Pamiętajmy, że bez dobrej edukacji nie będziemy mieli w przyszłości np. dobrych, empatycznych lekarzy, czy świadomych roli jakości kontaktów międzyludzkich innych specjalistów, z którymi będziemy spotykać się na co dzień. Dobra edukacja dziś  jest gwarantem tego, że w przyszłości społeczeństwo będzie opierać się nie tylko o kadry wyposażone w wiedzę, ale też kompetencje miękkie wpływające na dobrą jakość życia.

Od czego więc zaczynamy?

Wiemy, że wokół nas jest mnóstwo ludzi, którzy są zaangażowani w edukację, chcą działać na jej rzecz i angażować się w jej zmianę. Dziś zachęcamy – dołączcie do nas. Pochwalcie się swoimi działaniami i dołączcie do naszej bazy „Liczymy się dla edukacji”, zaangażujcie się w stworzenie społecznego Planu dla edukacji. Chcę też powiedzieć, że działanie na rzecz edukacji można zacząć od małych kroków. Wystarczy przełamać swoje własne bariery i odważyć się pójść z propozycją współpracy np. do firmy, która działa po sąsiedzku i może wspomóc szkołę (niekoniecznie „gotówką”), czy też na zebraniu rodziców zapytać się, kto mógłby podzielić się swoimi doświadczeniami. Być może któryś z rodziców może opowiedzieć coś inspirującego dzieciom na lekcji wychowawczej? Myślę, że my sami często nie wierzymy we własne możliwości i w to, że potrafimy budować zaangażowanie w ludziach, którzy są bardzo blisko nas. Szukanie inicjatyw, które gdzieś się już się toczą, w które możemy zaangażować się, chociażby przez godzinę tygodniowo, sumarycznie może przynieść ogromne korzyści. Budowanie zaangażowania społecznego na co dzień jest sposobem na to, by dokonały się prawdziwe, trwałe zmiany na lepsze.  Dołączenie do naszej inicjatywy  może być jednym ze sposobów.

20 marca 2023

Udostępnij