Współpraca może przynieść obopólne korzyści – komentarz do raportu
Raport Jak dyrektorzy postrzegają współpracę z biznesem analizuje poziom otwartości polskich szkół na współpracę z biznesem. Bazuje on na ogólnopolskim badaniu opinii przeprowadzonym wśród dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Celem badania było zrozumienie postaw, doświadczeń i oczekiwań dyrektorów wobec partnerstwa z firmami. Staraliśmy się również zidentyfikować bariery utrudniające nawiązywanie tych relacji oraz określić, jak biznes może przyczynić się do rozwoju edukacji.
O komentarz do jego wyników poprosiliśmy środowisko edukacyjne – dziś przedstawiamy opinię Agaty Karolczyk-Kozyry, dyrektorki Dyrektor I LO z OD we Wschowie.
Współczesna edukacja ma na celu przygotowanie młodych ludzi do życia w świecie, który zmienia się w zawrotnym tempie, dlatego powinna kłaść nacisk na rozwój kompetencji kluczowych i transferowych. Ich nabycie niewątpliwie może ułatwić podjęcie przez szkołę współpracy z biznesem. To wartość dodana tradycyjnej edukacji i jednocześnie wykorzystanie potencjału, który oferują przedsiębiorstwa. Raport „Jak dyrektorzy postrzegają współpracę z biznesem?” to pozycja, która ukazuje jak wiele w tym obszarze jest jeszcze do zrobienia, zwłaszcza w odniesieniu do kształcenia ogólnego.
Analizując wnioski wynikające z raportu, zwróciłam uwagę na punkt 5, który mówi o tym, że główną barierą jest brak wiedzy na temat tego, jak zacząć współpracę z firmami. Uważam, że to ważne zagadnienie, nad którym warto się pochylić. Wielu dyrektorów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących uważa, że nie ma odpowiednich narzędzi i wiedzy, aby skutecznie nawiązywać kontakty z biznesem i zrozumieć, jakie korzyści mogą z tego płynąć. Potrzeba zatem szkoleń i wsparcia merytorycznego w tym zakresie. Jako dyrektor liceum uważam, że szkoły ogólnokształcące powinny kłaść nacisk na rozwój kompetencji zawodowych swoich uczniów poprzez współpracę z lokalnymi firmami. Z tego też powodu moja szkoła podjęła takie działania, dzięki czemu prowadzimy w liceum tematyczne klasy patronackie pod opieką firm. Uważamy bowiem, że ta współpraca może przynieść obopólne korzyści. Niestety o tym mówi się zbyt mało. Punkt 6 raportu zwraca uwagę na brak zainteresowania przedsiębiorców współpracą ze szkołami, co spowodowane jest zbyt małą wiedzą na temat korzyści płynących z takich partnerstw po stronie biznesu. Myślę, że w tym celu warto rozpocząć kampanię informacyjną dla przedsiębiorców, by dostrzegli oni korzyści, zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe, wynikające ze współpracy.
Agata Karolczyk-Kozyra
Dyrektor I LO z OD we Wschowie
13 listopada 2024