Grzegorz Święch: Młodzi na przodzie

Grzegorz Święch: Młodzi na przodzie

Lead: Jak uczyć pokolenie, które „scrolluje życie”, a jednocześnie szuka sensu, bliskości i sprawczości? Grzegorz Święch (Fundacja OFFSCHOOL) pokazuje prostą, ale wymagającą drogę: zaufanie + zasady + partycypacja. Obejrzyj jego wystąpienie z naszej konferencji i zobacz, jak przekuć te idee w konkretne działania na lekcjach i w szkole.

O co chodzi w podejściu OFFSCHOOL?

  • Emancypacja i sprawczość: „Stawiamy młodych ludzi na przodzie” – mówi Święch. Celem jest oddanie pola do działania w bezpiecznych ramach.

  • Zaufanie z odwagą:„Za zaufaniem stoi odwaga”. Błędy są elementem uczenia się – dlatego dorosły wyznacza jasne zasady, a w ich granicach młody ma suwerenność.

  • Nowa relacja:obok klasycznego „mistrz–uczeń” OFFSCHOOL proponuje też „mistrz–mistrz” i „uczeń–uczeń”. W praktyce to współ-odkrywanie (np. AI) na równych prawach w ustalonych regułach.

  • Most komunikacyjny: młodzi preferują komunikację pisaną (pośrednią), starsi – rozmowę na żywo. Trzeba świadomie łączyć style, by uniknąć „potworków komunikacyjnych” i nieporozumień.

W jakim świecie dorastają dziś nastolatki?

Święch zaczyna od „socjalmediowego” kontekstu: nadmiar bodźców, algorytmizacja uwagi, presja dorosłości. Młodzi chcą bliskości z rodziną i porozumienia z pracodawcami, ale równocześnie czują lęk przed przyszłością. Zadaniem szkoły i dorosłych jest stworzenie warunków do współpracy, a nie tylko dostosowanie młodych do „dorosłych schematów”.

Sprawdzone narzędzia od OFFSCHOOL (do wdrożenia od zaraz)

  • Dom Spokojnej Młodości – krótkie scenariusze lekcji prowadzone przez młodych dla młodych (tematy: rynek pracy, zaangażowanie społeczne, dobrostan, AI).

  • Starter Pack Dorosłości – ponad 100 stron o „wejściu w dorosłość”: od najmu mieszkania i wizyty u lekarza po… częstotliwość zmiany pościeli. Publikacja napisana przez młode osoby.

  • Punkt Zwrotny – zasady wsparcia rówieśniczego w kryzysie (bez robienia z młodych terapeutów).

  • AI w edukacji – scenariusze dla uczniów i nauczycieli, które pozwalają bezpiecznie i sensownie włączać sztuczną inteligencję do lekcji.

  • GenBoost – grupa ~40 młodych edukatorów, którzy szkolą kadrę menedżerską z komunikacji i współpracy z pokoleniem Z.

Dlaczego warto obejrzeć to wystąpienie?

  • Dostajesz konkretną ramę: zaufanie → zasady → suwerenność → partycypacja.

  • Widzisz narzędzia gotowe do użycia na godzinie wychowawczej, WOS, doradztwie zawodowym czy zajęciach o dobrostanie.

  • Nauczysz się łączyć style komunikacji (pisany vs. rozmowa) i budować porozumienie międzypokoleniowe.

Wystąpienie zaczyna się w 31 minucie nagrania.

4 listopada 2025

Udostępnij