Dziękujemy,
że byliście z nami!
W październiku 2025 roku po raz czwarty odbyła się konferencja „Liczymy się dla edukacji”, organizowana przez Wrocławski Park Technologiczny i Fundację Pro Mathematica w ramach inicjatywy Projektujemy Przyszłość. Edukacja! Miała ona miejsce w dniach 4-5.X.2025 r. we Wrocławiu, przy ul. Duńskiej 9, w budynku Delta Wrocławskiego Parku Technologicznego.

Obejrzyj nagrania
z IV Konferencji Liczymy się dla edukacji
IV Konferencja Liczymy się dla edukacji
— Otwarcie wydarzenia
Edukacja to nie tylko system — to ludzie, którzy codziennie podejmują wysiłek, by ją zmieniać.
We Wrocławskim Parku Technologicznym odbyła się czwarta edycja konferencji „Liczymy się dla edukacji”, która po raz kolejny zgromadziła dyrektorów szkół, nauczycieli, edukatorów, samorządowców i ekspertów z całej Polski.
W części otwierającej usłyszeliśmy:
Justynę Dżbik-Kluge – dziennikarkę Polskiego Radia, prowadzącą konferencję,
Macieja Potockiego – Prezesa Wrocławskiego Parku Technologicznego,
Ryszarda Kesslera – Wiceprezydenta Wrocławia,
Agnieszkę Pałys – Prezeskę Fundacji Pro Mathematica.
Metoda ICO, czyli zamień zakazy na zasady:
Magdalena Bigaj
Czy szkoła powinna gonić za technologią – czy raczej pomóc uczniom odzyskać równowagę?
W inspirującym wykładzie otwierającym IV Konferencję „Liczymy się dla edukacji” Magdalena Bigaj – założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa – tłumaczy, czym naprawdę jest higiena cyfrowa i dlaczego zamiast zakazów potrzebujemy mądrych zasad.
Edukacja dla przyszłości:
Konrad Ciesiołkiewicz, Marcin Szala, Grzegorz Święch
Edukacja dla przyszłości. Jak budować odporność społeczną, angażującą szkołę i edukację, która naprawdę przygotowuje do świata, który nadchodzi.
W pierwszym bloku IV Konferencji „Liczymy się dla edukacji” spotkali się trzej wyjątkowi edukatorzy, którzy od lat kształtują myślenie o tym, czym powinna być szkoła:
01:40 – dr Konrad Ciesiołkiewicz – psycholog, politolog, Uczelnia Korczaka – „Jak budować odporność społeczną przez edukację informacyjną, cyfrową i medialną”
31:00 – Grzegorz Święch – Fundacja OFF School – „Jak tworzyć angażującą edukację
53:10 – Marcin Szala – Liceum Artes Liberales – „Po co nam edukacja?”
Bezpieczeństwo w cyfrowym świecie:
Monika Auch-Szkoda, Aleksandra Rodzewicz
Jak wygląda prawdziwa odpowiedzialność dorosłych za bezpieczeństwo dzieci w świecie pełnym ekranów i social mediów? Dlaczego „cyfrowy detoks” zaczyna się od dorosłych – nie od dzieci?
I jak nauczyciele oraz rodzice mogą razem budować zdrowe nawyki, relacje i granice w cyfrowej rzeczywistości?
W tej części IV Konferencji Liczymy się dla edukacji występują:
02:00 – Monika Auch-Szkoda – Fundacja PZU – „Cyfrowy detoks. Jak naprawdę zadbać o dzieci w świecie ekranów?”
23:51 – Aleksandra Rodzewicz – ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych – „Twarz polskiej edukacji – o ochronie wizerunku dziecka i odpowiedzialności dorosłych.”
AI i nowe technologie w edukacji:
Marek Grzywna, Iwona Brzózka-Złotnicka
Jak budować równość w świecie technologicznej różnorodności? Czy nauczyciele potrafią świadomie wybierać narzędzia cyfrowe? I jak mówić o sztucznej inteligencji tak, by nie budziła lęku, lecz wspierała rozwój uczniów i nauczycieli?
W bloku „AI i nowe technologie w edukacji” na IV Konferencji Liczymy się dla edukacji wystąpili:
00:45 – Iwona Brzózka-Złotnicka – Cyfrowy Dialog – „O paradoksie obfitości technologicznej, potrzebie selekcji i prostoty w edukacji oraz o tym, że „czasem najlepszą decyzją jest nieużycie narzędzia cyfrowego”
21:34 – Marek Grzywna – Fundacja STEAM Lab, Markowa Edukacja – „Jak, a nie czy – praktyczne wykorzystanie AI w edukacji”
Przedsiębiorczość a edukacja:
Alina Bączar, Alina Błaszczyk, Marcin Habrela, Paweł Rygielski
Jak uczyć finansów, przedsiębiorczości i odpowiedzialności za pieniądze – w sposób ciekawy, praktyczny i nowoczesny? W bloku IV Konferencji „Liczymy się dla edukacji” spotkali się eksperci i edukatorzy, którzy na co dzień uczą młodych Polaków, jak działa gospodarka, giełda i… sztuczna inteligencja.
04:15 – Alina Bączar – Fundacja GPW, Alina Błaszczyk – SIGG – „Czy praktycznie znaczy ciekawie?, Projekty Fundacji GPW dla uczniów i nauczycieli”
28:19 – Marcin Habrela – Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy – „Czym są kwalifikacje i jak działa ZSK?”
43:36 – Paweł Rygielski – Trampki na Giełdzie -„AI w edukacji finansowej dzieci i młodzieży”
1:15:00 – Magdalena Jaśkiewicz-Czajka – WPT – „Nauka przez doświadczenie w laboratoriach WPT”
Czytelnictwo i biblioteki:
Katarzyna Nawrocka, Agnieszka Halicka, Beata Malentowicz
Jak książka może wspierać zdrowie psychiczne dzieci? Jak zmienia się rola biblioteki szkolnej w dobie AI?
I jak czytanie staje się wspólną przygodą dla uczniów, nauczycieli i rodziców?
W trzecim bloku IV Konferencji „Liczymy się dla edukacji” spotkali się edukatorzy, którzy udowadniają, że książka – w papierze, w sieci i w trójwymiarze – nadal ma moc zmieniania świata. Wystąpili:
00:50 – Katarzyna Nawrocka – Fundacja Zaczytani.org – „O bajkoterapii i budowaniu odporności psychicznej dzieci.”
19:24 – Agnieszka Halicka – nauczycielka bibliotekarka, SP nr 5 w Konstancinie-Jeziornie – „O bibliotece przyszłości jako centrum eksperymentowania, twórczości i współpracy.”
45:30 – Beata Malentowicz – Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu – „O czytaniu przez doświadczenie i pracy z emocjami, wartościami oraz wyobraźnią.”
Zdrowie i kondycja psychiczna:
Justyna Żukowska-Gołębiewska, Monika Włodarczyk, Agnieszka Pietryka, Katia Roman, Piotr Sitkowski
Jak rozmawiać o kryzysie psychicznym młodych ludzi, by nie popaść w alarmizm, lecz realnie im pomóc? Jakie narzędzia i programy mogą wspierać szkoły, nauczycieli i samorządy w codziennej pracy z uczniami w kryzysie? I dlaczego – jak mówi jedna z prelegentek – „żeby dzieci mogły wzrastać, potrzebują dorosłych ze skrzydłami”?
W bloku tematycznym poświęconym zdrowiu psychicznemu podczas IV Konferencji „Liczymy się dla edukacji” wystąpiły:
00:30 – Justyna Żukowska-Gołębiewska – Fundacja Unaweza – „O programie profilaktycznym „Godzina dla Młodych Głów” i o tym, jak rozmawiać z dziećmi w kryzysie bez stygmatyzowania.”
25:00 – Monika Włodarczyk – radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego – „O samorządowym wsparciu zdrowia psychicznego i tworzeniu systemu pomocy w szkołach.”
48:00 – Katia Roman – Fundacja SOK – „O budowaniu odpornej szkoły i dbaniu o dobrostan nauczycieli.”
1:09:00 – Agnieszka Pietryka – Ośrodek Rozwoju Edukacji – „O sieci specjalistycznych centrów wspierających edukację włączającą (SCWEW).”
1:30:00 – Piotr Sitkowski – Akademia Krokieta i Lamy – „O projekcie „Edukacja w ruchu”, który łączy naukę z ruchem i zabawą.”
Lokalność i społeczność w edukacji:
Patrycja Janekankit, Małgorzata Szumska, Jagoda Gandziarowska-Ziołecka
Szkoła z piernika, lokalny biznes i relacje – jak budować wspólnotę wokół edukacji? Trzy inspirujące wystąpienia z finału IV Konferencji „Liczymy się dla edukacji” pokazują, jak szkoła może stać się centrum lokalnej wspólnoty – a biznes jej naturalnym partnerem.
W ostatnim bloku tematycznym IV Konferencji Liczymy się dla edukacji udział wzięły:
02:20 – Patrycja Janekankit – nauczycielka, autorka projektu Szkoła z piernika – „O tym, jak wspólne pieczenie pierników łączy uczniów, rodziców i społeczność lokalną.”
44:00 – Małgorzata Szumska – prezeska Kopalni Złota w Złotym Stoku – „O społecznej roli przedsiębiorcy, edukacji przez doświadczenie i empatii w biznesie.”
1:26:00 – Jagoda Gandziarowska-Ziołecka – przewodnicząca Rady Fundacji Kosmos dla Dziewczynek – „O przemocy relacyjnej wśród dziewczynek i o tym, jak szkoła może budować bezpieczne relacje.
Jak było na poprzednich
edycjach konferencji?
Za nami już 4 edycje konferencji „Liczymy się dla edukacji”. Dyskutowaliśmy w ich trakcie o przyszłości polskiej edukacji, jej wyzwaniach i działaniach, które można podejmować na rzecz polskiej szkoły. Zaprezentowaliśmy Plan dla edukacji i raporty o współpracy szkół z otoczeniem. W wydarzeniach wzięli udział nauczyciele, dyrektorzy, przedstawiciele NGO, rodzice, uczniowie i samorządowcy.
+900
uczestników konferencji
+150
panelistów i prelegentów
Skontaktuj się
z nami!