Rozwiązywanie problemów jako kompetencja przyszłości
Kompetencja rozwiązywania problemów to zdolność do identyfikowania pojawiających się problemów oraz wyzwań, a także dla nich rozwiązań z wykorzystaniem dostępnych środków i narzędzi. Według raportu OECD z 2010, jest to zdolność jednostki do angażowania się w procesy poznawcze w celu zrozumienia i rozwiązania sytuacji problemowych, w których metoda rozwiązania nie jest od razu oczywista.
Jak to robić, od czego zacząć?
W codziennej pracy z uczniami warto wykorzystać model nazywany PBL (ang. Problem Based Learning), czyli nauczanie problemowe. Może to oznaczać m.in. wykorzystanie zadań problemowych, wdrażanie pracy miniprojektowej czy modelu STEAM (praca interdyscyplinarna).
Warto rozpocząć od stosowania pytań otwartych, zachęcania uczniów do stawiania hipotez, a następnie analizy treści, krytycznego myślenia, testowania, konstruowania, a następnie do wyciągania wniosków i podejmowania autorefleksji.
Jakie metody wykorzystać?
- Myślące kapelusze – kreatywna metoda rozwiązywania problemów
- STEAM – interdyscyplinarny model pracy oparty na rozwiązywaniu problemów
- Metoda projektu edukacyjnego – praca zespołowa, w czasie której uczniowie zbierają i opracowują dane, podejmują decyzje, rozwiązują problemy
- Burza mózgów – metoda pracy prowadzona w formie dyskusji w grupie, zbieranie pomysłów, a następnie ich selekcja
- Analiza SWOT – metoda, dzięki której porządkujemy i analizujemy informacje
Autorzy: Oktawia Gorzeńska, Jędrzej Witkowski, Artur Krawczyk
Warto przeczytać:
Warto obejrzeć:
28 listopada 2022