W jednym miejscu zebraliśmy wartościowe raporty, filmy i podcasty dotyczące edukacji. Z pewnością mogą one być pomocne w projektowaniu jej przyszłości!
AUTORSKIE MATERIAŁY NASZYCH EKSPERTÓW
Skorzystaj z multimodalnych materiałów opracowanych przez działające w ramach naszego projektu grupy eksperckie!
RAPORTY
Poznaj raporty wydane przez instytucje oraz ekspertów zajmujących się rozwojem i zmianą polskiej edukacji.
WEBINARY
Obejrzyj organizowane przez nas webinary!
Dlaczego powinniśmy liczyć się z edukacją?
Różne światy w jednym miejscu, czyli o współpracy w szkole
Kto i co liczy się dla edukacji?
Edukacja jest ważna: Priorytety na nowy rok szkolny
Mniej znaczy więcej. Mniej radosnej twórczości, więcej życia!
Mniej znaczy więcej. Mniej teoretyzowania, więcej praktyki!
Mniej znaczy więcej. Mniej pośpiechu, więcej uwagi
Jak uczyć dzieci z Ukrainy? Wspieranie i uczenie dzieci uchodźców
Mniej znaczy więcej. Mniej dekretów, więcej poszukiwania.
Mniej znaczy więcej. Jak odgruzować szkołę?
Mniej znaczy więcej. Czy polityka przygniotła szkołę?
Mniej znaczy więcej. Podstawa programowa, egzaminy… i mity
Mniej znaczy więcej… przestrzeni dla nauczyciela
Mniej znaczy więcej… przestrzeni dla ucznia
Mniej znaczy więcej. Jak dobrze przygotować się do nowego roku szkolnego?
WARTO OBEJRZEĆ
Obejrzyj inspirujące materiały wideo dotyczące przyszłości polskiej szkoły i edukacji. Skorzystaj z zawartego w nich know-how!
Konferencja „Liczymy się dla edukacji”
Before you go to school, watch this || What is school for?
Jak uciec z edukacyjnej doliny śmierci – Ken Robinson | TED Talks Education
TED Talk, w którym Sir Ken Robinson wymienia trzy zasady kluczowe dla rozwoju ludzkiego umysłu i opisuje, jak obecna kultura edukacji działa wbrew nim.
Czy szkoły zabijają kreatywność?- Ken Robinson | TED Talks Education
Zrewolucjonizujmy nauczanie- Ken Robinson | TED Talks Education
X Kongres E(x)plory „Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji”
Inspiracje edukacją alternatywną. Co warto i można przenieść na grunt systemowy? Debatę z udziałem Maurycego Żółtańskiego i Agnieszki Barbasiewicz poprowadziła dziennikarka, Justyna Suchecka.
O potrzebie i sposobach zmiany edukacji | Oktawia Gorzeńska | TEDxGdynia
Polska szkoła potrzebuje zmiany. Na TEDxGdynia opowiadała o tym Oktawia Gorzeńska, przekonując, że każdy z nas włączając się do działania, może mieć wpływ na zmianę edukacji.
Kongres
„Zmiana edukacji”
część 2
Kim są ludzie zmieniający edukację? Obejrzyj debatę pt. „Zmieniacze edukacji. Nauczyciele, rodzice i uczniowie biorą sprawy w swoje ręce”, która odbyła się w ramach Kongresu Zmiana Edukacji.
SŁUCHAJ PODCASTÓW
Posłuchaj podcastów o polskiej edukacji! Znajdziesz wśród nich rozmowy z nauczycielami, dyrektorami szkół, rodzicami i ekspertami związanymi z edukacją.
Cykl: Kompetencje – jak to robić?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek VII
Jaki jest dziś status zawodu nauczyciela? Jak w świecie dynamicznych zmian zmienia się jego rola i jakie są wskaźniki tej zmiany?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek VI
Jak trendy rządzące współczesnym światem wpływają na edukację?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek V
Jak kompetencje można rozwijać w praktyce szkolnej? Jak można rozwijać prokompetencyjne środowisko w szkole?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek IV
Czym jest sytuacja edukacyjna? Dlaczego jest ona ważna w pracy nauczycielskiej i jak można ją kreować oraz co ważniejsze, stosować w pracy szkolnej?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek III
Jak wdrażać w życie działania mające rozwijać proinnowacyjne kompetencje przyszłości? Czy (i jak?) jest to możliwe do realizacji w polskiej szkole?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek II
Jak budować kulturę pracy szkoły, która wspiera rozwijanie kompetencji swoich uczniów oraz całej szkolnej społeczności?
Kompetencje – jak to robić? | Odcinek I
Rozwijanie kompetencji uczniów to sposób na dostarczenie im narzędzi, dzięki którym poradzą sobie z wyzwaniami, jakie niesie przyszłość!
Pozostałe podcasty
Uczę (się) inaczej. Odcinek 1. Rozmowa z Jarosławem Szulskim
Poznaj historię Jarka Szulskiego, nauczyciela z misją, który… zrezygnował z pracy w szkole. Rozmowę prowadzi Zuzanna Ziajko z Fundacji Zaawansowanych Technologii.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 2. Liceum w dwa lata z dala od szkoły
Poznacie radosną i optymistyczną dziewczynę, która, żeby ratować samą siebie, musiała odejść ze szkoły. Czy to historia z happy endem? Posłuchajcie Poli Żółtańskiej i przekonajcie się sami.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 3: Nasza szkoła jest wolna
Posłuchaj rozmowy o wolnej szkole! Gośćmi Zuzanny Ziajko są Daria Brukwicka, Joanna Lorenc i Anna Ślusarz – mentorki w Wolnej Szkole Wilanów w Warszawie.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 4: Nasza przygoda z pedagogiką waldorfską
Czym kierować się wybierając szkołę dla dziecka? Posłuchaj rozmowy z Marią Bator, studentką antropozofii, pedagogiki waldorfskiej i tradycyjnej, przedszkolanką i dziennikarką.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 5: Siła z desperacji
Posłuchaj rozmowy o wolnej szkole! Gośćmi Zuzanny Ziajko są Daria Brukwicka, Joanna Lorenc i Anna Ślusarz – mentorki w Wolnej Szkole Wilanów w Warszawie.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 6: Moje dzieci nie pójdą do szkoły – Silvia Pogoda
O unschoolingowym podejściu opowiada dzisiaj Silvia Pogoda – fotografka, ilustratorka i felietonistka. Mama Leo, który nie chodzi do szkoły i Gai, która też do niej nie pójdzie.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 7: Opluta przez życie
Historia Ani Rutkowskiej to historia trudnej relacji. Relacji dziecka z przestrzenią edukacyjną. To opowieść pełna złych i trudnych wspomnień. Ale też historia o tym, jak ważni na naszej życiowej drodze są ludzie.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 8: Mój dom tam gdzie szkoła Twoja
Poznajcie Olgę Ślepowrońską – psycholożkę międzykulturową, autorkę projektu „Czuj, czuj” i książki „Klimatyczni”. Mamę Rocha i Idy. Rozmowę prowadzi Zuzanna Ziajko.
Uczę (się) inaczej. Odcinek 9: Co nam robi szkoła?
Szkoła. Kraina nakazów i zakazów. Jaskrawej i nienaruszalnej hierarchii. Zuzanna Ziajko rozmawia o niej z Agnieszką Stein, psycholożką i autorką książek, która w oparciu o “Rodzicielstwo bliskości” i “Porozumienie bez przemocy” wspiera dzieci, rodziców i specjalistów.