W jednym miejscu zebraliśmy wartościowe raporty, filmy i podcasty dotyczące edukacji. Z pewnością mogą one być pomocne w projektowaniu jej przyszłości!

AUTORSKIE MATERIAŁY NASZYCH EKSPERTÓW

Skorzystaj z multimodalnych materiałów opracowanych przez działające w ramach naszego projektu grupy eksperckie!

RAPORTY

Poznaj raporty wydane przez instytucje oraz ekspertów zajmujących się rozwojem i zmianą polskiej edukacji.

WEBINARY

Obejrzyj organizowane przez nas webinary!

Dlaczego powinniśmy liczyć się z edukacją?

Stawiamy ważną tezę 👉 każdy z nas powinien liczyć się z edukacją. Dlaczego? Jak to robić? Odpowiedzi na te pytania szukamy w trakcie spotkań online #liczymysiezedukacja.

Różne światy w jednym miejscu, czyli o współpracy w szkole

Szkoła to bez wątpienia miejsce, w którym spotykają się różne światy – nauczyciele, rodzice, kadra zarządzająca, osoby wspierające edukację i wreszcie, a nawet przede wszystkim uczniowie.

Kto i co liczy się dla edukacji?

Refleksjami z konferencji „Liczymy się dla edukacji”, w trakcie spotkania „Kto i co liczy się dla edukacji”, podzielili się Agnieszka Pałys, Prezes Fundacji Pro Mathematica oraz Konrad Ciesiołkiewicz, Prezes Fundacji Orange!

Edukacja jest ważna: Priorytety na nowy rok szkolny

Jak przygotować się do nowego roku szkolnego? Co warto uczynić swoim priorytetem? Jak planować działania?

Mniej znaczy więcej. Mniej radosnej twórczości, więcej życia!

Czy podstawa programowa pomaga, a może przeszkadza w efektywnej edukacji? Co możemy zrobić, by ulepszyć jej działanie?  Czy i jak można to zmienić? Czy próba ta jest potrzebna?

Mniej znaczy więcej. Mniej teoretyzowania, więcej praktyki!

Jak przygotować lekcje, tak by nie tylko realizowały one programowe założenia, ale też rozwijały kompetencje uczniów? Gdzie szukać łatwych i praktycznych materiałów, które pomogą je przygotować?

Mniej znaczy więcej. Mniej pośpiechu, więcej uwagi

Stale rosnące tempo życia, presja, zmiana za zmianą i przytłaczająca papierologia, to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi się dziś się mierzymy. Jak w tym wszystkim zadbać o siebie i swoją wewnętrzną równowagę?

Jak uczyć dzieci z Ukrainy? Wspieranie i uczenie dzieci uchodźców

Rozmowa o tym, jak w praktyce możemy wspierać dzieci uchodźców z Ukrainy. Skupia się ona na temacie uczenia, pokazując różne możliwości – od klas przygotowawczych poprzez przyjęcie uczniów do polskiej szkoły.

Mniej znaczy więcej. Mniej dekretów, więcej poszukiwania.

Czy zaufanie i dialog mogą być podstawą działania szkoły? Czy można ją budować bez prymatu zarządzeń, tylko w atmosferze, w której uczniowie mają przestrzeń do działania, a dyrektor nie musi obawiać się kontroli?

Mniej znaczy więcej. Jak odgruzować szkołę?

Czy moglibyśmy, tak po prostu, od jutra zacząć porządkować nasze klasy i szkoły? Co by było, gdybyśmy zaczęli robić mniej kartkówek, sprawdzianów, powiedzieli „nie” wszechobecnej ocenozie?

Mniej znaczy więcej. Czy polityka przygniotła szkołę?

Czy polityka przygniotła szkołę? A może wręcz przeciwnie, jako naturalny element naszego życia, jest jej częścią? Jeśli tak, to czy tylko ją odwiedza, czy wręcz zamieszkuje?

Mniej znaczy więcej. Podstawa programowa, egzaminy… i mity

Czy egzaminy, matura i podstawa programowa muszą być ograniczeniem we wprowadzaniu zmian w sposobie prowadzenia lekcji? Jakie mity są z nimi związane?

Mniej znaczy więcej… przestrzeni dla nauczyciela

Dyrektor oddający przestrzeń do działania kadrze pedagogicznej? Szkoła autonomicznych i sprawczych nauczycieli? Tak, to możliwe!

Mniej znaczy więcej… przestrzeni dla ucznia

Webinar przybliży efektywne sposoby tworzenia edukacyjnej przestrzeni dla uczniów – konkretne praktyki i pomysły do wykorzystania w codziennej pracy.

Mniej znaczy więcej. Jak dobrze przygotować się do nowego roku szkolnego?

Poznaj korzyści płynące z dobrego planowania, wdrażania w życie sztuki ustalania priorytetów i poszukiwania nowych rozwiązań, które ułatwiają i porządkują pracę w myśl zasady „mniej znaczy więcej”.

WARTO OBEJRZEĆ

Obejrzyj inspirujące materiały wideo dotyczące przyszłości polskiej szkoły i edukacji. Skorzystaj z zawartego w nich know-how!

Konferencja „Liczymy się dla edukacji”

Transmisja I części konferencji „Liczymy się dla edukacji”, która odbyła się 7-8 października we Wrocławiu.

Before you go to school, watch this || What is school for?

Artysta Richard Williams, znany jako Prince Ea, w krótkiej, inspirującej produkcji omawia wady współczesnego systemu edukacji, opierając się na obserwacji działalności amerykańskich szkół.

Jak uciec z edukacyjnej doliny śmierci – Ken Robinson | TED Talks Education

TED Talk, w którym Sir Ken Robinson wymienia trzy zasady kluczowe dla rozwoju ludzkiego umysłu i opisuje, jak obecna kultura edukacji działa wbrew nim.

Czy szkoły zabijają kreatywność?- Ken Robinson | TED Talks Education

TED Talk, w którym Sir Ken Robinson stawia poruszającą do głębi tezę stworzenia systemu edukacyjnego, który raczej podsycałby kreatywność, niż ją osłabiał.

Zrewolucjonizujmy nauczanie- Ken Robinson | TED Talks Education

TED Talk, w którym Sir Ken Robinson argumentuje za zmianą systemu nauczania – ze standardowych szkół do bardziej spersonalizowanej edukacji stwarzającej warunki do rozwoju naturalnych talentów dzieci.

X Kongres E(x)plory „Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji”

Inspiracje edukacją alternatywną. Co warto i można przenieść na grunt systemowy? Debatę z udziałem Maurycego Żółtańskiego i Agnieszki Barbasiewicz poprowadziła dziennikarka, Justyna Suchecka.

O potrzebie i sposobach zmiany edukacji | Oktawia Gorzeńska | TEDxGdynia

Polska szkoła potrzebuje zmiany. Na TEDxGdynia opowiadała o tym Oktawia Gorzeńska, przekonując, że każdy z nas włączając się do działania, może mieć wpływ na zmianę edukacji.

Kongres
„Zmiana edukacji”
część 2

Kim są ludzie zmieniający edukację? Obejrzyj debatę pt. „Zmieniacze edukacji. Nauczyciele, rodzice i uczniowie biorą sprawy w swoje ręce”, która odbyła się w ramach Kongresu Zmiana Edukacji.

SŁUCHAJ PODCASTÓW

Posłuchaj podcastów o polskiej edukacji! Znajdziesz wśród nich rozmowy z nauczycielami, dyrektorami szkół, rodzicami i ekspertami związanymi z edukacją.

Cykl: Kompetencje – jak to robić?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek VII

Jaki jest dziś status zawodu nauczyciela? Jak w świecie dynamicznych zmian zmienia się jego rola i jakie są wskaźniki tej zmiany?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek VI

Jak trendy rządzące współczesnym światem wpływają na edukację?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek V

Jak kompetencje można rozwijać w praktyce szkolnej? Jak można rozwijać prokompetencyjne środowisko w szkole?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek IV

Czym jest sytuacja edukacyjna? Dlaczego jest ona ważna w pracy nauczycielskiej i jak można ją kreować oraz co ważniejsze, stosować w pracy szkolnej?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek III

Jak wdrażać w życie działania mające rozwijać proinnowacyjne kompetencje przyszłości? Czy (i jak?) jest to możliwe do realizacji w polskiej szkole?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek II

Jak budować kulturę pracy szkoły, która wspiera rozwijanie kompetencji swoich uczniów oraz całej szkolnej społeczności?

Kompetencje – jak to robić? | Odcinek I

Rozwijanie kompetencji uczniów to sposób na dostarczenie im narzędzi, dzięki którym poradzą sobie z wyzwaniami, jakie niesie przyszłość!

Pozostałe podcasty

Uczę (się) inaczej. Odcinek 1. Rozmowa z Jarosławem Szulskim

Poznaj historię Jarka Szulskiego, nauczyciela z misją, który… zrezygnował z pracy w szkole. Rozmowę prowadzi Zuzanna Ziajko z Fundacji Zaawansowanych Technologii.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 2. Liceum w dwa lata z dala od szkoły

Poznacie radosną i optymistyczną dziewczynę, która, żeby ratować samą siebie, musiała odejść ze szkoły. Czy to historia z happy endem? Posłuchajcie Poli Żółtańskiej i przekonajcie się sami.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 3: Nasza szkoła jest wolna

Posłuchaj rozmowy o wolnej szkole! Gośćmi Zuzanny Ziajko są Daria Brukwicka, Joanna Lorenc i Anna Ślusarz – mentorki w Wolnej Szkole Wilanów w Warszawie.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 4: Nasza przygoda z pedagogiką waldorfską

Czym kierować się wybierając szkołę dla dziecka? Posłuchaj rozmowy z Marią Bator, studentką antropozofii, pedagogiki waldorfskiej i tradycyjnej, przedszkolanką i dziennikarką.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 5: Siła z desperacji

Posłuchaj rozmowy o wolnej szkole! Gośćmi Zuzanny Ziajko są Daria Brukwicka, Joanna Lorenc i Anna Ślusarz – mentorki w Wolnej Szkole Wilanów w Warszawie.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 6: Moje dzieci nie pójdą do szkoły – Silvia Pogoda

O unschoolingowym podejściu opowiada dzisiaj Silvia Pogoda – fotografka, ilustratorka i felietonistka. Mama Leo, który nie chodzi do szkoły i Gai, która też do niej nie pójdzie.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 7: Opluta przez życie

Historia Ani Rutkowskiej to historia trudnej relacji. Relacji dziecka z przestrzenią edukacyjną. To opowieść pełna złych i trudnych wspomnień. Ale też historia o tym, jak ważni na naszej życiowej drodze są ludzie.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 8: Mój dom tam gdzie szkoła Twoja

Poznajcie Olgę Ślepowrońską – psycholożkę międzykulturową, autorkę projektu „Czuj, czuj” i książki „Klimatyczni”. Mamę Rocha i Idy. Rozmowę prowadzi Zuzanna Ziajko.

Uczę (się) inaczej. Odcinek 9: Co nam robi szkoła?

Szkoła. Kraina nakazów i zakazów. Jaskrawej i nienaruszalnej hierarchii. Zuzanna Ziajko rozmawia o niej z Agnieszką Stein, psycholożką i autorką książek, która w oparciu o “Rodzicielstwo bliskości” i “Porozumienie bez przemocy” wspiera dzieci, rodziców i specjalistów.